Hva er det med folk i «flybransjen»? Halvparten av Sas-pilotene går og sykmelder seg, men det er selvfølgelig ingen aksjon. Ingen aksjon? En akutt flyger-influensa da kanskje?
Nå har vi i lengre tid vært plaget med at flygerlederne har så dårlig psyke at de er nødt til å sykemelde seg med tanken på at de kanskje, om noen år, må flytte arbeidsplass eller bytte jobb. ( Hvordan er det med deg, er du garantert at arbeidsplassen din består om x antall år? )
Og nå har SAS pilotene tydeligvis funnet ut at å melde seg syke er løsningen for å unngå omorganisering…
Det er feigt!
Det er feigt å velge en aksjonsform som rammer en uskyldig tredjepart så til de grader. F.eks. barnefamilier som kanskje har spart i flere år for endelig å få tatt seg en ferietur, og i stedet blir stående på Gardemoen eller Kastrup mens feriedagene svinner…
Det er feigt å aksjonere, men å ikke stå for det. Det er feigt å skylde på sykdom, hvis man ikke er syk. Og hvis man velger å tro at de faktisk blir syke av usikkerheten, bør vi da i det hele tatt la så psykisk ustabile personer ha ansvaret for så mange menneskeliv? Hva hvis de har krangla med ektefellen en morgen? Greier de da å holde fokus på det de skal? Jeg mener, når tanken på en omorganisering om opptil flere år, setter dem slik ut av spill?
Det er feigt å aksjonere, å la den du aksjonerer i mot betale regningen! En streik ville vært redeligere, da ville de kalt en spade en spade, og evt. streikekasse ville betalt lønningene deres. Slik som det er nå, så må arbeidsgiveren betale sykepenger til folk som aksjonerer mot dem! ( Sorry, glemte det igjen, det er jo ingen aksjon… Og hvor finner de forresten disse legene? Som så lettvint sykemelder? For ihvertfall flygelederne må da ha brukt opp egenmeldingene sine for lenge siden? )
Joda, jeg skjønner at det er traumatisk å risikere å miste jobben, bli omorgansiert, kanskje gå ned i lønn. Jeg skjønner at de ønsker å jobbe for at det ikke skal skje. Jeg skjønner at usikkerheten kan være vond å leve med.
Men det er faktisk noe som rammer mange. Arbeidslivet er i stadig endring, det er ikke slik som det engang var, at hadde du først fått en fot innenfor hos en trygg abeidsgiver, så kunne du regne med å få bli der til du gikk av med pensjon. I dag er de fleste av oss nødt til å innfinne oss med at livet består av endringer, at ingenting er for evig.
De fleste av oss har ikke jobber hvor vi kan bruke en uskyldig tredjepart som en brekkstang ovenfor arbeidsgiver. Og jeg ønsker å tro, velger å tro, at de fleste av oss faktisk heller ikke ville valgt å gjøre akkurat det. Rett og slett fordi det er for feigt…
Halloooo det er ikke sykemeldinger alt, det er egenmeldinger, det er bare «media» som kaller det sykemelding som «du» tror er skrevet av en lege.
hei, er redd du har misforstått når det gjelder flygelederene. Flygelederene har 0,77 % egenmeldt sykefravær. Vær vennlig og sjekk tallene! Pilotene skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har kjennskap til saken, er som du kanskje skjønner vært nok offer selv for løgner media kan komme med
Mest sansynlig så er det egenmeldinger som brukes av pilotene. Uten at vi vet det, men antar…
Og om SAS Braathen er en IA bedrift også så han vi ha en langvarig krise foran oss, da kan de sikkert også bruke inntill 24 egenmeldingsdager…..
Det er på tide at folk for opp augene.det er presset fra ledelser i all næring og industri som plir hardere og hardere.effektivitetsjaget stopper ikkje før ei alvorlig ulukke skjer anten det er for lite flygeledere eller trøtte flygere.få vekk økonomane og inn med folk som ser heilheita ikkje berre kroner.
Denne type aksjoner må man ikke bli overrasket over. Synes det er latterlig av media å framstille flygerne som syndebukker. Dette er en helt naturlig reaksjon på blårussenes råkjør, akkurat som Fleslands galskap i Avinor. Hadde dette vært i England eller Frankrike, så hadde hele flytrafikken stått stille. At de tidligere Braatens-pilotene står fram og sier at det ikke er syke, er mest å regne for misforstått illojalitet. Hvilke andre yrkesgrupper står fram i media og sier at de ikke er syke? Det mest skremmende er dog medias vinkling, nok engang….var enige i flyvelederne, nå må også blårussen i Stokholm skjønne at man kan bare dra strikken så langt, og ikke lengre! Stå på SAS!
I likhet med påfallende sykdom blant flygelederne er denne en feig aksjon (streik) som rammer mest den svakeste part, som er de reisende. Selv om det er tillatt å sykemelde seg med egenmelding må ingen komme å påstå et dette ikke er en aksjon (ulovlig streik). Fygerne og deres organisasjon burde få en økonomisk straff.
bloggskriveren er drittlei av møkkajobben sin!
forresten, tittelen på bloggen din inneholder en grammatisk feil. «Krig, Fred, Politikk og Sånt» er mer riktig.
Jeg satt selv på Kastrup i alt for mange timer, og det som slår meg nå er at årsaken til at flyene sto lørdag først hette seg å være at «været var for dårlig».
Alle andre selskap flydde som normalt, og grunnen til at SAS skyldte på været er innlysende; på den måten slapp de jo å gi godtgjøringer til passasjerne….
Sleipt… OG faktisk den viktigste grunnen til at jeg heretter aldri setter mine bein i en SAS-maskin med mindre jeg må.
ja hvorfor skal ikke flygerne få konkuranse av billigere arbeidere fra andre land,sånn som resten av landet gjør allerede???
skal være forskjell ja….
glad jeg reiser med norwegian…
Jeg er en arbeistaker som de fleste andre, og jeg er skamfull over hva som hender for øyeblikket. Det at man kan legge seg syk og dermed lamme mesteparten av flytrafikken og i en form som egentlig ikke kan betegnes for en lovlig aksjon, skulle ikke vært mulig. Er sykefraværet mer enn 5% av arbeistokken, bør arbeidsgive kunne kreve en sykemelding fra en lege innen 3 timer!!. På denne måten kan man ha en orden som er vårt samfunn verdig!!
jeg har medfølelse med dem, det kan oppstå ting i arbeidslivet der man føler seg maktesløs og den eneste muligheten uten å bli oppsagt eller nedgradert kan være at man sykmelder seg, kall det hva du vil, egenmelding, sykelmelding etc etc
Det burde være et signal til ledelsen om at ikke alt er i orden her. Man er ikke maskin eller robot, et sted brister det.
Jeg er selv flyger i et annet selskap som også er i streik pga arbeidstid eller mangel på fritid. Jeg kjenner mange av disse som blir beskyldt for å være sutrete……..
Jeg vil gjerne gi de min støtte, det er snodig at all fokus ligger på pilotene, er det noen som tenker at det kanskje er ledelsen i SAS konsernet som kan være problemet ? Brudd på kollektivavtaler, løftebrudd, trusler om oppsigelser og outsourcing av ruter. Er det rart at frustrasjonen brer seg, hvem kan si at dette kun er pilotene sin skyld, de som mener det kan ikke ha fulgt med de siste årene. Denne konflikten er ene og alene skapt av SAS ledelsen.
Krav, trusler og effektivisering i luftfarten er i dag pilotenes hverdag. Hvis noen tror at dette er til det beste for passasjerer og sikkerheten i luften så er de i beste fall naive. Dette vet pilotene, men det er forferdelig vanskelig å jobbe mot dette. Det er bare å se på antall nestenulykker og vedlikeholdsproblemer som har oppstått den siste tiden, dette er ikke tilfelding men et symtom av kravene til effektivisering i luftfarten.
Jeg er ikke for ulovlige aksjoner, men jeg har forståelse for problemene de møter hver dag.
Så gjenstår det å se om SAS i dagens form vil overleve, jeg tror ikke det.
Jeg synes det er rart ikke media går til kilden for problemet ?
Flygerne i SAS er blant de mest lojale arbeidstagere man kan finne i næringslivet, sjekk gjennomsnittlig sykefravær på denne gruppen de sïste årene!
Vil denne gruppen utvalgte og profesjonelle mennesker gjøre dette uten grunn?
Tvilsomt, nei gå til Styret og spør hva de er ute etter!
Jeg jobber i en meget konkurranse- og konjunkturutsatt bransje og har følt på kroppen mer enn en gang hvordan det er å oppleve nedskjæringer og oppsigelser, så slik sett føler jeg med alle som jobber i SAS som er utsatt for det samme.
Men man kan jo ikke ignorere at SAS lenge har gått med svære underskudd pga. overkapasitet i luften og konkurranse fra lavprisselskapene. Nå er flygerne i en nøkkelposisjon i og med at de kan lamme viktige samfunnsfunksjoner om de vil, og de kan på den måten få gjennomslag for sine saker – på kort sikt. Men selv flygere må innse at til slutt sager de av den greinen de sitter på. Dersom SAS går konkurs vil de stå uten kampmidler (der hvor intet er osv…), og da står de tomhendt tilbake. Og jo lenger dere strekker strikken, jo høyere blir fallet. Kanskje det er på tide å innse at markedet ikke vil betale like mye som før for deres tjenester, i og med at dt finnes alternativer, og derfor akseptere en eller annen form for kontrollert nødlanding før det er for sent.
Ellers synes jeg det er trist at dere bruker sykmeldinger som kampmiddel. Det bare undergraver denne hardt tilkjempede ordningen og gir arbeidgiversiden ufortjent gode kort på hånden overfor oss andre som ikke er så privilegert som dere.
Sett dem ned i lønn!!! di fortjener ikke så høy lønn for og fly,
These pilots have ruined my vacation!! I will never use SAS again!
If only these pilots had the balls to go on streik instead of the pathetic excuse of calling in sick!
These pilots are LOSERS!!
Det er lov å bli forbanna som arbeidstaker, og enda bedre er det å hisse opp kundene samtidig. Hardt møtes med hardt, og eg forstår godt at piloter driter en lang i hele selskapet dem jobber i når de bare blir behandlet som dritt selv. Flybransjen er hard, gjør man det ikke riktig går man fort konk slik som SAS.
Norwegian bør absolutt utnytte denne tiden! Som om ikke personal konflikter er nokk i SAS, flyr eg hvertfall ikke med et selskap som gjør alt de kan for å slippe unne kostnadene med vedlikehold av fly. Og listen kan gjerne fortsette…
kan dere «bedrevitere» fortelle oss som jobber i luftfarten hvordan vi skal aksjonere da?
når ledelsen ikke vil lytte så har flygere, flygeledere og flyteknikere lite annet å gjøre enn å legge ned arbeidsoppgavene.
som i alle industrier er det den uskyldige kunden som lider, i vårt tilfelle fly passasjerene.
de kommer til å lide til ledelsen og de ansatte er enige.
nei klag ikke over at andre yrkesgrupper aksjonerer over intern urett.
neste gang er det kanskj DU som aksjonerer og bare møter motstand fra uvitende mennesker som synes DU er en idiot som gjør at de opplever et ubehag.
Et virus som smitter fra SMS til mennesker? Vi går skumle tider i møte.
Ettersom pilotene tilbringer en del tid i lufta sammen med fuglene, kan det jo hende at de har blitt smittet av fugleinfluensa! Kanskje SAS burde tenke seg om to ganger, og innstallere desinfeksjonsdyser på flykroppen slik at fuglenes basiller ikke kan smitte pilotene? :p
Det som irriterer meg mest med denne saken(og Avinor) er når representantene for flygerene(og flygelederene) sitter og lyver hele det norske folk opp i trynet igjen og igjen. På direkte spørsmål benekter de igjen og igjen at dette er en organisert aksjon. «ikke som jeg vet om iallfal», my ass!
Jada, det er sikkert synd på dere, men dere streiker på en FEIG og ULOVLIG måte som RAMMER FOLK FLEST! Gutta i styret får nok sine feite lønningsposer(evt. sluttpakker) uansett, men alle de som hadde tatt ut ferie og spart til en tur får det nok ikke like lett.
En varm hilsen går til alle SAS piloter i Norge og resten av Skandinavia. Dere kan vel ikke noe for at dere har blitt syke alle mann. Akkurat som fugleinfluensa sprer seg som ild i tørt gress har nå altså Flyver – influensaen blusset opp. Denn fæle mutanten av et virus som angriper SAS piloter så de faller som fluer hele gjengen.
Ikke kan vel dere noe for at SAS ledelsen bestemte at som eneste flyselskap i verden skulle det ikke brukes penger på å vaksinere dere mot denne fæle flyver- influensaen.
Dere er de store heltene og verden klarer seg ikke uten dere.
God bedring!
Fugleinfluenza har jo det internasjonale navnet «avian flu» — og det blir jo nærmest «flyverinfluenza». Trolig noe av det mest smittsomme verden noengang har sett…..
Greitt at både flyveledere og piloter kan være sjuke på egenmelding innimellom, men hvorfor inntrer dette alltid kollektivt? Nå må ansvarlige politikere snart begynne å kalle en spade for en spade og sette en stopper for slikt. Dette er aksjoner og intet annet, fra personer som totalt har mistet det de måtte hatt av moral og samfunnsansvar.
SAS pilotene kan gå å henge seg, håper dem blir trekt i lønn det SAS taper på dem nå. Hadde tilgangen til nye piloter bare vært stort så kunne dem sparka alle og enhver. Nå får dem ikke bruke egenmelding heller og godt er det. I det lange løp ser jeg ikke hva dem oppnår…SAS mister kunder, og da blir det færre flyvninger pga mindre kunder, og da må piloter bli sagt opp. Så tror pilotene heller lager klister for seg selv.
Det SAS-pilotene gjør, er noe som ikke er vanlig for Ola Normann. De lar seg ikke overkjøre og det er FLOTT!!! Selv om det går utover passasjerer. SAS-konsernet klarte og kjøre over både teknisk og bakkehandling uten at noen gjorde motstand, det ligger bare ikke i den norske natur og gjøre det.
Så når nå en forening setter foten ned er det helt fantastisk, synd det bare er flyveledere, heisteknikere og nå piloter som tørr være ennerledes!
Mener og huske det var et eksempel i danmark hvor alle bakkemannskap slapp det de holdt på med og satte seg på rullebanen på kastrup. De godtok rett og slett ikke det som skjedde og gav klar beskjed!!
Normenn har noe og lære! Har selv jobbet i selskaper hvor det har vært aksjoner som overtidsnekt, men det er alltid en IDIOT som ødelegger for de andre og meler egen kake med å jobbe.
Man må stå sammen i slike situasjoner, noe SAS-pilotene gjør!
Den type aksjoner vi ser her rammer ikke bare tredjepart som reisende. Den ødelegger også troverdigheten til velferdssamfunnet vårt. Vi har det nok litt for godt her i landet som har råd til å legge oss syke når noe butter litt i mot. Jeg har også stillt meg spørsmålet om hvordan personalpolitikken innad i selskapet er når en ser såpass slapp arbeidsmentalitet. Har fått inntrykk av at det generelt er lav arbeidsmoral og slapp innstilling hos de som jobber innen flyplass og flyselskaper?? Stemmer mitt inntrykk (skapt gjennom bekjente og media)??
Det kreves skjerpings i begge leire. Ledelsen bør ta tak i personalplanleggingen sin og finne ut hva som er de sure eplene i forsamlingen, mens de ansatte med skrantende helse burde fått innprentet litt arbeidsmoral og pliktfølelse overfor samfunnet generelt. De har bra betalte jobber og trives de ikke kan de jaggu se seg etter noe annet å gjøre sånn som situasjonen er på jobbmarkedet nå. Industrien skriker etter kompetente folk… men det er nok ikke lønninger på 400.000 +++ som lokker der. Arbeidsmoralen og helsa er til gjengjeld generelt bedre i en ansvarsfull industristilling fremfor en cockpit og flyvertårn virker det som.
Hmmm. synes det virker risikabelt å reise med SAS, det ser ut som fugleinfluensa har mutert hos fuglenes flyvende venner, kan det ha vært en trekkfugl som ble sugd inn i jetten og spytta ut i kokpitten? Ganske skummelt at så mange blir syke på gang uten at verdens helseorganisasjon skynter seg ut og skaper nok et mediehysteri… Det lukter «ugler» i mosen…
Jeg er egentlig ikke direkte uenig med noen av partene i denne saken. Det er virkemidlene som er problemet.
Påståelig som jeg er, så står 11. september 2001 for meg som mer enn en tragediens dag. Hendelsen den dagen forårsaket skader som selv i dag går langt dypere enn personlige tragedier. Verdensøkonomien fikk et betydelig sjokk, og luftfarten ble mer skadelidende enn de aller fleste andre bransjer. Folk ble redd for å fly, og det var plutselig ikke grenser for hvor mange sikkerhetstiltak som ble pålagt og satt i verk, og som nå oppleves som den virkelige hverdag for oss som er reisende.
Giganter som amerikanske Delta, Northwest og United overlevde ikke. I Europa takket Sabena og Swissair for seg. Resultatet av dette er jo nødvendigvis et ganske annerledes arbeidsmarked for piloter som igjen fører til en hardere presset konkurransesituasjon på den byråkratiske siden. Det er ikke usannsynlig at dette også har bidratt til at lavprisselskapene virkelig har fått luft under vingene i forhold til de konvensjonelle selskapene. Folk reiser for å komme frem – ikke for å fly. Da skal det helst være billig, og skal flyselskapene takle dette så må de hente økonomien etsteds ifra.
Jeg er selv arbeidstaker, og min bransje er på alle måter presset til enhver tid. Dette er ikke alltid kjekt, men veien verden går. Jeg må stå på hver dag for å vise at jeg kan og at jeg vil. Jeg konkurrerer ikke bare med mannen over gata, men med stadig sterkere og billigere industrietablissement over hele verden. Det er klart at selv jeg som de fleste andre opplever frustrasjon med dette og kanskje ikke føler for å stå opp for å gå på jobb en morgen. Dette kan være demonstrativt såvel som personlig, og det er klart at i mange tilfeller så øver dette press på arbeidsgiveren.
For meg selv, så synes jeg ikke dette virkemiddelet er rettferdig. Det virker på meg som om enkelte av de som har skrevet et lite innlegg i denne saken ser på en jobb som å være der for den ansatte og ikke motsatt. Enhver bedrift ønsker selvfølgelig å drive mest mulig effektivt og lønnsomt, ikke å være et tilholdssted for lønnstakere i uoverskuelig tid. Slik holdning blant ansatte har bare den reelle konsekvensen å gjøre sine egne arbeidsplasser enda mer usikre. Konkurrentene kan ikke annet enn å storkose over å vite at flere tusen mennesker nå er misfornøyde med SAS Braathens – ja, pokker.. Jeg får nesten lyst å kjøpe meg min egen Boeing og begynne å spise meg inn på et sultent marked.
Uansett.. Til dere som er flygere og sitter hjemme og følger med på dette i stedet for å være på jobb – lykke til. Ikke sag over greina på feil side. Jeg håper ihvertfall at dere gidder stå opp på lørdag og fly meg til København på lørdag.
-B
Flygerne burde gå til streik hvis de er missfornøyd, Streik er en rettoghet de har rundt lønnsavtalen.
Å bruke egenmelding skader systemet for alle andre. Dette er bygget på tilitt.
Nå blir det vel «karensdager» av hele ordningen. Jeg har selv heldigvis ikke hatt behov for å bruke egenmelding de siste 24 årene.
Kommentar til blogg og kommentarer!
Dere skulle bare visst….slapp holdning hos personalet innen flybransjen? For høye lønninger?
Normal turn around tid på et innenlands B-737 er 25 minutter fra det kommer inn på gate til det drar igjen. Med 150 bag ut og 150 nye inn igjen, skal det pinadø jobbes…og når man er ferdige med et fly venter det jaggu ta meg et nytt et like etterpå. Stuerne trenger ikke å bekymre seg for lite arbeid. Med lav arbeidsmoral kommer du ikke langt!
Gatepersonalet skal ha ut og inn 300 pasasjerer på de samma 25 minuttene, i tillegg til at de skal beregne hvor mange bag som skal ligge i de forskjellige lasterommene, + svare på en mengde spørsmål fra de reisende.
Flypersonalet bytter regelmessig flymaskin og destinasjon etter en fligt slik at flytid ( i lufta ) ikke overstiger det som er lovlig. Dette innebærer masse stress, når pilotene skal logføre flighten de nettopp har hatt, stresse til neste fly som står og venter, gå gjennom pre-flight sjekklista for det «nye» flyet, utføre utendørs visuell inspeksjon av flyet( walk around ) osv osv
Og jeg tør ikke tenke på arbeidsmengde og presset koordinatorene, som koordinerer stuerne, gatepersonalet, pilotene, hvilke piloter som skal på hvilke fly til hvilke destinasjoner eller hva det nå skal være, jobber under.
Og presset/stresset blir ikke akkurat mindre med tiden….nedskjæringer, forskjellsbehandling og trusler gjør ikke saken bedre!
Flyarbeidere er i den heldige situasjonen at det vises når de aksjonerer…..stå på sier jeg! Det værste er at sas yter RÆVVA service til sine «reisende», med løgn og fanteri, for å slippe utgiftene dette medfører!
Og til deg som mente at piloter ikke burde tjene så godt…..vet du hva det koster å utdanne seg til pilot sivilt i dag? sjekk det opp! Er du klar over hvilket ansvar det innebærer å være pilot? Hvordan arbeidstidene er? ikke 9-4 jobb akkurat! er du klar over hva pensjonsalderen til piloter er? sjekk opp det også, så kan vi diskutere lønn!!!!
Lav arbeidsmoral finnes i flybransjen, hos enkeltindivider, akkurat som i alle andre bransjer. Men alt sett under ett, så er arbeidsmoralen og ikke minst velviljen til å få alt til å gå rundt enormt stor i flybransjen.
Denne aksjonen har ingenting med arbeidsmoral å gjøre, men er en kamp for rettigheter….Gankse uvanlig for oss nordmenn, som bare godtar og godtar!
Det er alt annet enn feigt i alle fall.
Og gudene skal vite at jeg velger tog som kommunikasjonsmiddel hvis jeg så mye som aner at det er en innleid østeuropeer som sitter ved spakene for luselønn…
Ha en flygende fin dag!
A.
ønsker ikke å ta parti med noen av partene i denne saken, men en ting er jeg rimelig sikker på: om noen måneder er hele saken glemt, og de fleste av oss reflekterer ikke spesielt mye over denne konflikten lenger. derfor tviler jeg på at en konflikt som dette skader sas i det lange løp. for et års tid siden var tine meierier ute i hardt vær, hvem bryr seg om det når de står foran ostedisken i dag..?
nå må bloggeier for svarte vite at pilotene er mennesker de også med rett på skikkelige arbeids forhold… SAS setter ned lønna, kødder med pensjonen deres, mange må jobber i f.eks 6-7 dager i strekk opptil 16timer hver dag. Det tar hardt på og enda mer på familie livet…Hadde dette blitt akseptert i en vanlig bedrift i oslo f.eks?
FOlk som klager er bare folk som er forbanna over at flyene er innstilt eller som av en annen grunn ikke kommer hjem tidsnok. De folka må finne noe annet grunnlag til sine overhalinger av SAS pilotene
Det går enkelt og greit den veien høna sparker. Dette har ingeting med IA å gjøre. Dette er en aksjon basert på et system som er altfor snilt. Egenmelding uten attest fra lege må opphøre. Det finnes ikke mulighet, med dagens system, for ærlighet! Kanskje på tide at det stilles litt mer krav fra arbeidsgivere? Det er tross alt forskjell på arbeider og eier!! Så enlelt er det.
Sakens kjerne:
SAS-ledelsen har brutt flere avtaler inngått med sine piloter!
Roswell skrev:
«FOlk som klager er bare folk som er forbanna over at flyene er innstilt eller som av en annen grunn ikke kommer hjem tidsnok. De folka må finne noe annet grunnlag til sine overhalinger av SAS pilotene»
Her det mulig? La oss omformulere: «Nå må folk slutte å klage og heller legge seg behjelpelig til slik at SAS pilotene kan rævpule dem uten bråk!»
Hva mener du skal til før folk skal klage på pilotene da? Det er jo tydeligvis greit at pilotene tar fra oss både tid og penger…
Nei, pilotene har min sympati for sin sak, men ikke for virkemidlene. Pga. dette svekke også sympatien for sken dag for dag. Hadde de hatt baller hadde de enten gått ut i orntli’ streik eller gjort masseoppsigelser. Det siste hadde det faktisk stått respekt av!
Kansje løsningen vil være og gi noen piloter fyken for og bedre lønnsomheten.
Tips til alle : Fly heller med billig selskaper som Ryan og Norwegian.
La de få merke at i utganspunktet er det KUNDENE som har noe og si. Det er liksom dem de lever av.(og ikke på)
Og det er nok en del land man ikke hadde «behøvd» og komme på jobb igjen etter og ha vært bevist sykemeldt for og oppnå noe.
Bak linjene er dette ikke annet en en fortsettelse av den kampen gamle Sas-ansatte fortsatt fører mot de av de Sas-ansatte som kom fra Braathens. Legg merke til at de kun er flygerne fra gamle SAS som skulker jobben. Dette er ikke annet en posisjonering i forkant av en nedbemmaningssituasjon, der skulkernes mål er å få skviset de gamle Braathens ansatte. Honnør til SAS ledelsen for at de står i mot presset fra sleipe flygere.
Unnskyld, men er dette er en dyselektisk sykdom? Jeg mener at piloter som flyr, fort kan rammes av flyglerinfluensan…
Måtte de snart finne en vaksine mot disse høytsvevende individer.
w.
Kanskje folk skal gå litt i seg selv. Vi krever billigere og billigere billetter. Snart vil vi ikke betale mer for en flytur Oslo-Trondheim enn vi gjør for en bytur med bussen. Når det da sitter blåruss på alle bauger og kanter, i styre og ledelse går det som regel hardt ut over firma og arbeidsstokk.
Felles for de fleste blåruss er at de har liten eller ingen operativ innsikt og veldig ofte fatter beslutninger på rent bedriftsøkonomisk grunnlag. Det er her det skjærer seg. Jeg oppfatter flygere(og flygeledere som er behørig nevnt ovenfor) som genuint opptatt og engasjert i sin egen profesjon. De bryr seg. Tenk det, ganske uhørt. En arbeidstaker som bryr seg og ikke er interessert i å se på økonomenes rasering fra sidelinjen.
Ledelsen vil ALLTID hevde at deres økonomiske krumspring ikke går ut over sikkerheten. De kan jo ikke si noe annet, for da er de ganske raskt uten jobb. Derfor oppstår konfliktene. Folk på gulvet(flygere er også folk på gulvet) ser konsekvensene og bruker alle de kanaler de kan for å si i fra om ting som ikke er som det skal. Når da ledelsen ikke evner å ta tak i det og gjøre noe med det, ender det til slutt med buklanding. Alle har en grense for hvor langt det kan gå med ens egen tilværelse før de gjør noe.
Når det gjelder medias vinkling på saken ville jeg tatt det meste av det som blir presentert med en klype salt. Det er et vanskelig fagfelt å sette seg inn i og det å smi på de forsinkede reisendes følelser er ikke veldig vanskelig.
Jeg har full forståelse for frustrasjonen dette skaper og liker ikke å bli forsinket mer enn andre. Jeg kom meg så vidt til Oslo sist fredag pga av storm og kom sent hjem på mandag pga situasjonen i SAS-Braathens. Da tenker jeg heller at det sitter to stykker der framme som bryr seg om sin og min tilværelse ombord enn på den tiden jeg har kastet bort på terminalen.
Stå på!
Det er, som mange påpeker, ikke noe galt i at piloter føler frustrasjon over urettferdig behandling. MEN, det er ikke greit å aksjonere på ulovlig vis. Arbeidstakere har endeløse rettigheter for lovlige aksjoner for å presse gjennom sine syn. Denne aksjonen (for det er en aksjon) er ren utpressing fra pilotene sin side, og er i likhet med flygeledernes aksjoner HELT uakseptabel.
Til dere som har sympati med SAS-flygerne:
Etter det jeg forstår går konflikten bl. a. på om de tidligere SAS-flygerne skal beholde sine gamle avtaler som er bedre enn Braathen-flygernes, og om de skal beholde sin ansiennitet ved forfremmelser og oppsigelser mens Braathen-flygerne skal starte på null. Kort sagt dreier det seg om å beholde privilegier på bekostning av andre arbeidstakere. Symptomatisk nok er alle de tidligere Braathen-flygerne frisk og raske.
Aksjonistene ser helt bort fra markedsmessige endringer som gjør at SAS sliter med svære underskudd, de er usolidariske med kolleger, og de rammer en uskyldig tredjepart urimelig hardt. De misbruker den liberale sykelønnsordningen i Norge, og de bringer fagforeningsarbeid generelt i vanry.
Selvfølgelig er det smertefullt å måtte gjennomgå innstramminger og nedskjæringer, og det er helt legitimt å protestere, men nå har de har da sannelig litt å gå på, og må kunne følge de spilleregler som vi andre i arbeidslivet, som ikke sitter i nøkkelpososjoner, er nødt til å følge. De tror åpenbart at de fortsatt befinner seg i en monopolsituasjon. Jeg redd de før eller siden kommer til å merke at den tida er forbi.
Og nå er det på`n igjen. Riktignok er de ikke syke denne gangen, men resultatet rammer akkurat de samme som sist. Jeg skjønner ikke at de tør!